Bootvernis – Productgids

Bescherm uw schip tegen UV-straling met jacht- en bootvernis

Hout is een prachtig materiaal op boten en jachten. Om de schoonheid van hout te benadrukken en dit natuurlijke materiaal te beschermen tegen UV straling en (zee)water is een goede bootvernis of jachtvernis aan te bevelen.

Hoe meer glans een jachtvernis geeft, des te beter waterproof en waterafstotend het is.

Jacht- en bootvernis hebben de volgende eigenschappen:

  • Bescherming tegen UV-straling
  • Maakt een jacht of schip waterproof
  • Geeft een prachtige glans aan de boot
  • Slag- en krasvast
  • Komt in zowel transparante als kleurrijke varianten

De juiste bootvernis kopen; overzicht producten

Vernissen zijn er in twee- en ééncomponent-uitvoeringen. De keus is afhankelijk van de omgeving waar het wordt aangebracht (binnen of buiten), het soort hout en, als het al het al eerder geschilderd is, welke type lak er dan al op de ondergrond zit. Hout is een natuurlijk product dat krimpt en rekt en op bepaalde onderdelen van de boot is er extra flexibiliteit noodzakelijk.

Over het algemeen is een één component vernis beter bestand tegen houtwerking en bewegende delen. Tweecomponenten jachtvernissen kunnen altijd op nieuw hout worden aangebracht, maar niet zomaar over een bestaande bootvernis.

International-Compass
International Compass
International-Goldspar-Satin
International Goldspar
Hempel-dura-satin-varnish
Hempel dura satin varnish
Sigmavar-Yacht-Gloss
Sigmavar Yacht Gloss
Jotun-Benar-Blank
Jotun Benar Blank

Direct bootvernis kopen?

Vandaag besteld = Snel, Voordelig en Veilig verzonden via een van deze webwinkels:

 

Vijf aanbevelingen voor het zelf aanbrengen van bootvernis

  1. Wanneer de boot eerder gevernist / gelakt is: dan kunt u nu beter ook weer lakken. Wanneer de boot in de olie zit: beter ook weer oliën. Een tweecomponenten vernis kan alleen worden geschilderd op kaal hout of ouder twee componenten lak. Absoluut niet over een 1 component lak.
  2. Wanneer u buiten schildert controleer dan altijd de weersverwachting voordat u begint aan de voorbereiding, applicatie en droogfase van elk project. Wordt er wisselvallig maar wel droog weer voorspelt dan hangt het van de lucht- en oppervlaktemperatuur, relatieve luchtvochtigheid en dauwpunt af, of het verstandig is om te beginnen met het schilderen van de boot
  3. Vermijd het verven of vernissen van hout als de temperatuur omhoog gaat (of wanneer dit de voorspelling is). Dit omdat stijging van de temperatuur kan leiden tot blaasvorming in de verf of bootvernis. Een goede tip is om hout te verven of vernissen wanneer de temperatuur daalt, omdat het hout de verf of vernis beter absorbeert waardoor u een beter eindresultaat krijgt.
  4. Vermijd daarnaast het aanbrengen van 2-componenten aflakken en vernissen laat in de middag of bij een relatieve luchtvochtigheid boven de 80% Deze producten zijn namelijk heel gevoelig voor vocht. Condensatie tijdens de applicatie of door de temperatuursdaling s’nachts kan effect hebben op de chemische uitharding van deze producten en resulteren in glansverlies.
  5. Vermijd verven in direct zonlicht of wanneer het oppervlak van uw boot extreem warm aanvoelt. De hitte van het oppervlak heeft een negatief effect op de applicatie- en droogeigenschappen van een bootvernis. Dit kan resulteren in slechte vloeiing, te snelle droging, craqueleren en glansverlies. De temperatuur van een te schilderen oppervlak kan gemeten worden met een oppervlaktetemperatuurmeter

De juiste voorbereiding voor het aanbrengen van jachtvernis

De juiste voorbereiding van het oppervlak is de sleutel om een mooie vernislaag te krijgen. Verwijder vuil en stof en schuur de ondergrond licht met een medium korrel schuurpapier. Zat er al een vernis op? Dan is een fijne korrel schuurpapier geschikt. Maak na het schuren het oppervlak vrij van stof. Als de bestaande verflaag schilfert, of over grote delen onthechting en/of kleine scheurtjes vertoont moet deze geheel verwijderd worden.

Een droge, goed geventileerde en stofvrije omgeving is verder heel belangrijk bij het aanbrengen van aflakken en vernissen.

Het meest kritische onderdeel van het schilderen van een boot is de voorbehandeling. Daarom zal een slechte voorbehandeling van het oppervlak altijd in de eindlaag te zien zijn. Het vermindert ook de effectiviteit en kan zelfs tot voortijdig falen en onthechting van het verfsysteem leiden. Voor het mooiste resultaat en de beste hechting volstaat 80% voorbehandeling (reinigen, schuren en primers) en 20% vernissen!

De klus uitbesteden? Vind professionele vakmannen en vergelijk offertes!

Meer over het beschermen en verfraaien van boten

Advies nodig? Stel je vraag hieronder!

2 antwoorden
  1. t Pouw zegt:

    Hoe lang duurt jachtlak is uit gehard voor gebruik van een
    Schoolspeelkar dat de lak optimaal is voor het doel
    Om te kunnen spelen
    Ik denk een week of is dat langer ik weet het niet
    Terug vinden op het internet vind ik niet
    Bhd antwoord

    Beantwoorden
    • Verflaag.nl – Redactie zegt:

      Beste Pouw,

      Het klopt dat je deze info niet op internet kan vinden. De droogtijd van jachtlak verschilt namelijk per lak en ook de omstandigheden zijn van invloed. Bijvoorbeeld de temperatuur van de ruimte waarin je de lak laat drogen. Achterop de verpakking van het door u gekozen product staat wanneer de laag stofdroog is, overschilderbaar is en volledige uithardingstijd. Ook staan de ideale omstandigheden voor een snelle droogtijd beschreven.

      Succes!

      Met vriendelijke groet,

      Marieke – Verflaag.nl

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *