Nanocoating.nl

Aflakken Boot en Jacht – Productgids

Introductie: noodzaak aflakken van een boot in Nederland

Natuurlijk wilt u dat uw boot, jacht of schip er esthetisch en cosmetisch goed uitziet. Het zorgt niet alleen voor een goed gevoel, het draagt ook zeker bij aan het behoud van haar waarde. Eén van de grootste vijanden van schilderwerk op de boot is UV-Straling en vocht. Met name bij polyester oppervlakken zorgt UV straling voor beschadigingen. Corrosie, schimmel en vocht komt daarnaast ook voor bij houten en stalen schepen (en zowel polyester).

Aflakken geeft de boot bescherming tegen de elementen en zorgt ook voor een goed onderhouden uiterlijk. In Nederland wordt dit daarom veel gedaan.

Voorbereiding aflakken = belangrijk voor het eindresultaat

Het meest kritische onderdeel van het schilderen van een boot is de voorbehandeling. Slechte voorbehandeling van het oppervlak zal altijd in de eindlaag te zien zijn, het vermindert de effectiviteit en kan tot voortijdig falen en onthechting van het verfsysteem leiden.

Voor het mooiste resultaat en de beste hechting volstaat 80% voorbehandeling (reinigen, schuren en primers) en 20% lakken!

De optimale volgorde:

  1. Testen op overschilderbaarheid
  2. Ontvetten
  3. Reinigen
  4. Schuren
  5. Stofvrij maken
  6. Nogmaals reinigen
  7. Aanbrengen primer
  8. Lakken (Aflakken)

Tips bij de voorbereiding van het aflakken

  • Neem tijdig een nieuw vel schuurpapier.
  • Roestplekken nauwkeurig uitschuren en goed behandelen met primer en plamuur, passend bij het gekozen verfsysteem. Een minuscuul plekje roest is volgende jaar een grote!
  • Gebruik grote plamuurmessen en voor grotere oppervlaktes hele grote! Dat geldt ook voor de kwasten.
  • De boot na de voorbehandeling helemaal goed schoonmaken

Aanbevolen producten

tenco-bootlak
Budgetvriendelijke aflak
Hoogglans aflak
 Transparante aflak
epifanes-bootlak
Klassieke aflak
epifanes-bootlak-mat
Aflak mat zwart

Ondergrond voor het lakken: aluminium, staal, polyester of hout?

Moderne constructies van polyester, staal en aluminium hebben een strakke en stabiele ondergrond die geschikt is voor alle typen aflak. Echter, indien de boot van hout is gemaakt hebben de staat van de ondergrond en de constructie methode een grote invloed op het product dat wordt gekozen.

Houten-boot-aflakken

Het aflakken van een houten boot zorgt voor een prachtige glans

Houten boot schilderen

Hout is een natuurproduct dat door schimmels kan worden afgebroken. Bij een langdurige, te hoge vochtigheid gaan de in het hout aanwezige schimmelsporen zich ontwikkelen en tasten het hout aan. Vooral in de traditionele Nederlandse scheepsbouw wordt daarnaast veel eikenhout verwerkt (roerbladen, zijzwaarden, etc.). Deze robuuste houtsoort bevat echter looizuur dat problemen kan veroorzaken wanneer een laksysteem hierop wordt aangebracht. Zo kan de droging en doorharding op eikenhout nadelig worden beïnvloed.

Daarnaast kunnen onder het laksysteem zwarte plekken ontstaan. Om deze problemen te voorkomen, wordt geadviseerd om op eikenhout een ademend systeem aan te brengen.

Hardhout

Hardhout bevat stoffen die tijdens en na het schilderen problemen kunnen veroorzaken, zoals trage droging, verkleuring, blaasvorming en tot slot afbladdering. Dergelijke problemen kunnen mede voorkomen worden met een goede voorbehandeling. Ervaringen met één component blanke lak op exterieure teakhouten oppervlaktes zijn relatief slecht. Een duurzame behandeling van dit soort ondergronden kan of gebeuren met behulp van een 2-componenten polyurethaan product (Zoals International Perfection Plus) voor tropisch hout of door het aanbrengen van een ademend systeem.

Let op: Klink-, karveel- en ook overnaadse constructies zijn van nature flexibel. Hout werkt naarmate er meer of minder vocht in zit. Harde vernissen zoals de tweecomponenten aflakken geven vaak onvoldoende mee om deze beweging in het hout op te vangen en zullen op den duur gaan barsten. Tweecomponent aflaksystemen, zoals epoxyverf en poly-urethane zijn uitstekend geschikt voor stabiele constructies, zoals watervast verlijmd multiplex, hechthout en laminaten.

Eéncomponent systemen zijn daarom aan te bevelen voor het vernissen of oliën van werkend hout en flexibele constructies.

Aluminum boot schilderen

De voorbehandeling van aluminium is zeer belangrijk. Nieuw aluminium heeft een vettig oppervlak dat eerst moet worden verwijderd alvorens met het schilderwerk kan worden begonnen. Hoewel aluminium na verloop van tijd nauwelijks corrosie zal vertonen, ontstaat aan het oppervlak een dun oxidatielaagje. Voor een optimale hechting op bestaand aluminium is het noodzakelijk, dat naast het verwijderen van eventuele vettige substanties, het oppervlak wordt voorbehandeld door licht stralen of grof schuren.

aflakken-boot

Een aluminium of stalen boot heeft een beschermende aflak tegen corrosie nodig

Polyester boot schilderen

Voordat polyester verder behandeld wordt, is het belangrijk te weten in welke staat de ondergrond verkeert. Indien de gladde gelcoatzijde van het polyester hooguit wat verkleuring
of glansafname vertoont en voor het overige nog volledig intact is, kan de ondergrond licht geschuurd worden met droogschuurpapier.

Een nieuwe polyester boot

Nieuw polyester dient minimaal 4 weken oud te zijn alvorens een verfsysteem mag worden aangebracht. Het te behandelen polyester zeer goed afnemen met water en vloeibare zeep om al het wateroplosbare vuil te verwijderen. Vervolgens afnemen met bijvoorbeeld Epifanes Polyester Ontvetter om alle wasachtige bestanddelen te verwijderen.

Microporeusiteit:

Een probleem dat bij het behandelen van polyester kan voorkomen is micro-poreusiteit, ontstaan na het aanbrengen door middel van spuiten van de polyester gelcoat. Dit verschijnsel wordt zichtbaar als kleine speldenprikjes in de gellcoat. Overschilderen geeft een effect alsof de ondergrond kratertjes vertoont. Micro-poreusiteit kunt u constateren door op het geschuurde oppervlak met een viltstift een aantal strepen aan te brengen en deze vervolgens met een doekje Ontvetter te verwijderen.

Blijven er speldeknopjes achter in het oppervlak, dan is er sprake van micro-poreusiteit.

Schuur in dit geval na het ontvetten het gehele oppervlak met droogschuurpapier. Alle micro-poreuze gaatjes dienen te worden opengeschuurd, waarna het gehele oppervlak nogmaals ontvet wordt. Afhankelijk van de mate van micro-poreusiteit de gaatjes dichtplamuren. De meest voorkomende afwerking is een polyester gelcoat waarin paraffine is toegevoegd om een glad oppervlak te verkrijgen.

Stalen boot schilderen

Om een verfsysteem op staal in goede conditie te houden, is het goed om van tijd tot tijd één of meer onderhoudslagen aan te brengen. Als de bestaande verf nog goed hecht en alleen is verkleurd en glans heeft verloren, dan ontvetten en schuren en één of meer nieuwe lagen aanbrengen. Slecht of beschadigd verfwerk moet worden verwijderd en vervangen worden door een nieuw verfsysteem.

Voordat u begint met het schilderen van de stalen boot moet kaal staal volledig vrij zijn van roest,vervuiling of de wals- huid. Het staal stralen of hand ontroesten met een naaldhamer of door schuren met een schuurschijf.

Let op: geen staalborstel gebruiken! Scherpe kanten van het staal afronden en lasspatten verwijderen. Hardnekkige of moeilijk te bereiken roest, behandelen met een rust remover. Om nieuwe roestvorming tegen te gaan na deze voorbehandeling zo snel mogelijk de eerste roestwerende primerlaag (zoals Hydrant RW Staalprimer of Epifanes Multi marine primer) aanbrengen. Het staal mag niet te koud zijn (3°C boven het dauwpunt).

1-component-bootlak

Een 1 component aflak komt zowel in kleur als transparant.

De keuze voor een 1- of 2- component aflak

Maak een keuze uit een ééncomponent of tweecomponent afwerking. Deze keuze hangt verder af van de ondergrond respectievelijk het bestaande verfsysteem en tot slot de omstandigheden waaronder moet worden gewerkt (temperatuur en luchtvochtigheid).

  1. Een ééncomponent systeem is makkelijker aan te brengen en daarnaast toleranter voor wat betreft de ondergrond. Verder droogt dit systeem ook bij lagere temperaturen.
  2. Een tweecomponent systeem is weliswaar harder en slijtvaster, maar stelt ook meer eisen aan gebruiker en omstandigheden.

Test of een laag kan worden overgeschilderd

Om te weten te komen of een bestaande aflak overschilderbaar is met een 2-componenten polyurethaan product kan deze eenvoudige test worden gedaan:

  1. Plak een met Thinner No. 9 gedrenkte doek strak tegen het geschilderde oppervlak
  2. Laat het doek 24 uur zitten

Als het oppervlak zacht geworden is, is deze niet overschilderbaar. Gebruik in dit geval uitsluitend een 1–component product.

Belangrijk: 2 componenten verf kan NIET over een 1 component systeem!

Aanbevolen primer laagdikte

primer-aflak

Bij een ondergrond die corrodeert is een primer voor de aflak noodzakelijk

Een primer wordt gebruikt ter bescherming van de ondergrond. Dit kan van belang zijn wanneer de boot extra bescherming nodig heeft tegen corrosie, osmose of vocht, maar het bevordert tevens de hechting van een verfsysteem. Laagdikte van de totale primerlaag is hierbij van groot belang! Aanbevolen:

Bovenwater: 250 micron droge laagdikte (5 lagen)
Onderwater: 300 micron droge laagdikte (ca. 6-7 lagen)

Waterlijnverf

Waterlijnverf is een hoogglanzende, ééncomponent verf speciaal ontwikkeld om de waterlijn te schilderen. Het geeft een mooie accentuering in verschillende kleuren. Verder goed bestand tegen de invloeden van wind en water. Ook langdurig glansbehoud en zeer goede buitenduurzaamheid.

Tip: Het is raadzaam om de waterlijn 5-10 cm. boven de waterspiegel aan te brengen (bij volle belasting), zodat de waterlijnverf geen constante waterbelasting krijgt.


Blanke lakken

Voor het duurzaam vernissen van houtwerk op uw jacht of boot kunt u blanke lak gebruiken. Bij gepigmenteerde lakken is het allereerst de bedoeling dat de laag gelijkmatig van kleur is. Bij transparante systemen is het verder de bedoeling dat deze een gouden, helder oppervlak geeft en tot slot een glasachtige laag. Zo’n afwerking wordt ten eerste verkregen door een groter aantal lagen aan te brengen dan bij verf, met als gevolg een hogere laagdikte.


Speciale lakken

Delen waar veel gelopen wordt of waar slijtage plaatsvindt, zoals voetlijsten en opstaande kanten, moeten regelmatig gerepareerd worden om ze in goede staat te houden. Een 2-componenten product, bijvoorbeeld International Perfection, biedt goede weerstand tegen slijtage maar kan in extreme omstandigheden toch doorslijten. Een 1-component product, bijvoorbeeld Epifanes bootlak, is op deze delen dan eenvoudiger bij te werken en ook indien dit noodzakelijk is buiten de standaard onderhoudsbeurten.speciale-aflakken-mat

Er zijn 2 middelen die toegevoegd kunnen worden aan de lakken:

Een Matting Additive (matteringsmiddel) Vanaf €23,95 (0,75 liter)
Matting additives kunnen toegevoegd worden aan de lakken van International. Afhankelijk van de mengverhouding tussen het product en de additive, wordt een range van glansgraden, zijdeglans of mat effecten bereikt.

Een Non-Slip Additive (antislip toevoeging) €8,- per 20 gram (voor 0,75 liter)
Non-Slip Additive is een synthetisch, korrelig materiaal dat vóór de applicatie toegevoegd kan worden aan lakken óf op natte verf gestrooid kan worden. Toevoeging van Non-Slip Additive geeft een antislip effect aan de lak. Het uiteindelijke resultaat is, net als bij de matting additives, afhankelijk van de hoeveelheid ‘additive’ dat is toegevoegd aan de aflak.

Direct jachtlak kopen?

Vandaag besteld = Snel, Voordelig en Veilig verzonden via een van deze webwinkels:

 

Tips & trucs voor het zelf aanbrengen van lakken

Valkuilen:

Indien u ervoor kiest om uw boot, schip of jacht zelf te lakken raden wij u aan om de volgende valkuilen te vermijden voor het beste resultaat:

Antifouling-aanbrengen

Met een beetje handigheid kunt u zelf de boot aflakken

  • Te vroeg overschilderen
  • Snel schuren (natte verflaag)
  • Te snel overschilderen: blaasvorming / rimpelen / glansverlies
  • Werken in direct zonlicht
  • Schilderen op een te koud of te warm oppervlak
  • Lakken onder vochtige condities

Tips:

Door hier rekening mee te houder verkleint u de kans op blaasvorming, visogen, blistering en vroegtijdig glansverlies. Daarnaast kunt u de volgende tips en trucs gebruiken:

  • Sneller drogend product minimaliseert de kans op vervuiling door stof
  • Schuren tussen iedere laag, verminderd kans op vervuiling door stof. Hierna afnemen met verdunning of kleefdoek om schuurresten te verwijderen.
  • Werk in een droge en ook goed geventileerde ruimte
  • Vermijd de allereerst volgende weersinvloeden: regen, wind, vorst en tot slot direct zonlicht
  • Epoxies verwerken boven 7 graden Celsius (dag en nacht temperatuur)
  • Zorg verder voor een egale verdeling en hou de kwast onder een hoek van 45°, dit minimaliseert dan eventuele kwaststrepen.
  • Werk snel. Hoe langer je in de verf werkt hoe groter de kans op sinaasappeleffect.
  • Laat de roller het werk doen; druk niet ‘door de verf heen’, want dan blijft die afdruk staan.
  • De beste afwerking op grote oppervlakken wordt bereikt door 2 personen, de één brengt de verf aan en de ander werkt het glad af.
  • Reinig of wissel de kwast iedere 20 minuten.
  • Roer de verf zo nu en dan goed tijdens de werkzaamheden.
  • Maak daarnaast de grond vochtig met water voordat u gaat schilderen. Want zo voorkomt u stof in het schilderwerk.
  • Gebruik verder voor de laatste laag een enigszins versleten kwast. Dan blijven er minder kwaststrepen zichtbaar.
  • Het beste resultaat wordt verkregen als verf wordt aangebracht bij temperaturen tussen 10° en 25°C.
  • Breng het niet in direct zonlicht aan. Koud weer vertraagt namelijk het droogproces en vocht tast ook de glans aan.
  • Verf verder bij voorkeur niet direct uit het blik. De verf wordt dan snel oud en kan vervuild raken.
  • Giet tot slot altijd de hoeveelheid verf die u denkt te gebruiken in een afzonderlijk blik.

Laat het bootlakken over aan een vakspecialist

De klus uitbesteden? Vind professionele vakmannen en vergelijk offertes!

De laatste opmerking moet worden goedgekeurd.
4 antwoorden
  1. Renske zegt:

    Hallo,

    Ik ben een mahonie zeiljacht van 9 meter (l’enfante gâté, oostende) aan het opknappen.
    Ik wilde eigenlijk de hele boot in de Biopin olie zetten en aflakken, maar nu ik de oude laklaag afhaal, zie ik dat er in de loop der jaren wel erg veel kit en houtvuller gebruikt is. Ik denk niet dat het mooi wordt hier blanke lak te gebruiken, zelfs niet als ik dat allemaal verwijder en opvul met een zaagselmengsel.
    Is het mogelijk over de blanke lak van Biopin een gekleurde lak aan te brengen?
    En is dit zinvol? (ik ben geneigd te denken dat olie het hout verzorgd, waar de lak het alleen afdekt)

    Groetjes,

    Beantwoorden
    • Verflaag.nl – Redactie zegt:

      Goedemiddag Renske,

      Dat is een goede vraag! Biopin Bootolie is geschikt als grondlaag voorafgaand aan de afwerking met biopin Bootlak. Over het algemeen moet een bestaande laklaag daarna geschuurd worden voor een andere laklaag kan worden aangebracht. Of u daarna een gekleurde lak hierover kunt aanbrengen (of beter rechtstreeks over de olie) hebben wij voor u bij een specialist nagevraagd.

      U ontvangt binnen enkele werkdagen bericht.

      Met vriendelijke groet,

      Marieke – Verflaag.nl

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *